מהו אבחון דידקטי?
אבחון דידקטי בוחן יכולות קוגניטיביות ומיומנויות מרכזיות בהם משתמשים תלמידי בית ספר. מדובר באבחון חשוב ביותר, המאתר קשיים ביכולות שעל פיהם נבנית תוכנית אישית הסוללת לתלמיד ומשפחתו דרך טובה וקלה יותר להצלחה בלימודים.
מי עובר אבחון דידקטי וכיצד יודעים שילד צריך לעבור אבחון שכזה ?
אבחון דידקטי נערך לילדים ובוגרים העומדים להתמודד עם לימודים (החל מגיל 6).
בקרב ילדים, האבחון נערך לקראת עליה לכיתה א ובודק את מידת מוכנותם ובשלותם להתמודד עם מטלות מסגרת החינוך.
בוגרים אשר לא אובחנו בילדותם, עוברים אבחון דידקטי לקראת התחלת לימודים מתקדמים (תואר ראשון) ובעקבות האבחון הסטודנט מקבל המלצות לתוכנית הלימודים.
מדוע חשוב לעבור אבחון דידקטי ?
ילד המשתלב במסגרות החינוך (כיתה א') ומתקשה להתמודד עם מיומנויות בסיסיות, עלול להיתפס כלא משקיע, מפריע ולהתחיל את השתלבותו במערכת ברגל שמאל. אותו ילד יכול להיות אינטליגנטי ואף מבריק אך מתקשה לתרגם את יכולותיו. זיהוי הקשיים האובייקטיבים של הילד, מאפשרים לאתר לקות למידה ולחזק מהתחלה את הביטחון העצמי של הילד ומימוש פוטנציאל הלימודים שלו בהצלחה.
כל אבחון דידקטי מסתיים בגיבוש המלצות לפיהם בית הספר יבחן, יבדוק ויקל על התלמיד.
האבחון בודק את החוזקות והחולשות של הילד ומעריך כיצד הוא צפוי להתמודד עם האתגרים.
מה בודק אבחון דידקטי ?
האבחון בודק את מכלול המיומנויות והאתגרים עימם יתמודד תלמיד בית הספר והוא מתמקד בנושאים מרכזיים :
א. בדיקה מקיפה של יכולות קשב וריכוז, זיכרון, יכולת למידה.
ב. הבנת הנשמע והנקרא.
ג. רמת תפקוד ביכולת לימוד שפה זרה.
ד. מיומנויות יסוד בהבעיה ותפקוד גרפו מוטורי.
ה. יכולות ומיומנויות יסוד בתחום החשבון.
פרטים על אבחון דידקטי הלכה למעשה
האבחונים בת.ל.מ נערכים על ידי מאבחנים דידקטיים מוסמכים..
אבחון דידקטי נמשך בין 5-6 שעות (בדרך כלל מפוצל לשני מפגשים). כאשר בסיומו המאבחנת הדידקטית מסכמת את ניתוח הנתונים של האבחון, מתקיימת פגישה עם ההורים שבה מוסבר להם אודות ממצאי האבחון וניתנות המלצות ותוכניות עבודה מעשית עם הילד.
לדוגמא : המלצה ללימודי הוראה מתקנת או הארכת זמן במבחנים.
הערה: יש להבחין בין אבחון דידקטי ל
אבחון פסיכודידקטי אשר בוחן קשיים התנהגותיים או רגשיים.
(לשם הבהרה, לא מדובר על אבחון פסיכו - דידקטי הבוחן קושי התנהגותי או רגשי).