מיומנויות חברתיות הן המיומנויות אנו משתמשים כדי לתקשר אחד עם השני, באופן מילולי ולא-מילולי, דרך מחוות, שפת גוף וההופעה האישית שלנו.
בני אדם הם יצורים חברותיים ופתחנו דרכים רבות כדי לתקשר את המסרים, המחשבות וההרגשות שלנו עם אחרים.
באמצעות הקבוצה להקניית מיומנויות חברתיות, לומד הילד לבטא עצמו בקבוצת השווים, וכך הוא רוכש כלים ומיומנות למימוש יכולותיו גם בבגרותו.
במרכזי ת.ל.מ פועלות קבוצות להקניית מיומנויות חברתיות בקרב ילדים ונוער.
העבודה בקבוצה מתבצעת על ידי שני מנחים, ובכך מושגת דרך פעולה ייחודית, המדגישה את הדיאלוג בין המנחים עצמם כמודלינג. עיקר הפעילות הקבוצתית דינמית ומשתנה לפי צורכי הילדים, עושה שימוש בשיחה, חילופי תפקידים, משחק כגורם מרגיע ומווסת, ומאפשרת לילדים הנאה וכייף תוך כדי הטיפול בזמן אמת.
הקבוצות מיועדות למי שאובחנו אצלם הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה: ADHD, ADD , דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה,
ילדים בעלי קשיים חברתיים, ילדים נמנעים, מסתגרים ומתבודדים, ילדים אשר נדחים ע"י חבריהם ומוצאים את עצמם לפעמים מחוץ למעגל החברתי וילדים אשר לא תמיד מפרשים נכון סיטואציות חברתיות ולפיכך, נוטים להיעלב או לכעוס באופן שלא תואם את הסיטואציה.
העבודה הינה בקבוצות של 5- 8 ילדים בגילאי 6 – 18 , בחלוקה עפ"י חתך גילאים תואם (תלת גילאי).
מטרת המפגשים החברתיים:
- הקניית מיומנויות חברתיות וכלים לפתרון בעיות תקשורת בין אישית בחיי היומיום – בהתמודדות עם הורים, מורים, חברים.
- שיקום תחושת המסוגלות, פיתוח דימוי העצמי והערך העצמי באמצעות חוויה חברתית חיובית.
- ללמד את הילד "לדבר את עצמו" במקום "להתנהג את עצמו".
- התמודדות עם תסכולים, יכולת שליטה עצמית, ויסות התנהגויות כמו אימפולסיביות, תוקפנות, רגזנות ודחיית סיפוקים.
- טיפוח היכולת לפתח קשרים חברתיים משמעותיים ותודעה חברתית.
- פיתוח הפרט בתוך הקבוצה – רכישת כלים לעבודה מאורגנת ועצמאית.